Η εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που έχει ως βασικό της στόχο τη βελτίωση της καθημερινής λειτουργικότητας και του βαθμού εμπλοκής του παιδιού σε διάφορα έργα χρησιμοποιώντας ως βασικό της μέσο το παιχνίδι και τις σκόπιμες δραστηριότητες. Στοχεύει στην εκμάθηση ή στην ενίσχυση δεξιοτήτων απαραίτητων για μια ανεξάρτητη, ικανοποιητική και παραγωγική ζωή. Εστιάζοντας σε ποικίλους τομείς (ενδοατομικούς, διαπροσωπικούς, κοινωνικούς) η εργοθεραπευτική παρέμβαση καλύπτει σχεδόν όλο το φάσμα της ανθρώπινης λειτουργικότητας.
Η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την αξιολόγηση και τη θεραπεία των διαταραχών λόγου, ομιλίας, φωνής, επικοινωνίας, σίτισης και κατάποσης. Στόχος της λογοθεραπείας είναι η βελτίωση της λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας, η ανάπτυξη των γνωστικών δεξιοτήτων και η γενικότερη βελτίωση της ποιότητας της ζωής του παιδιού.
Η έγκαιρη παρέμβαση είναι πολύ σημαντική, καθώς μπορεί να προλάβει δυσκολίες που σχετίζονται με την ανάπτυξη του λόγου, όπως είναι οι μαθησιακές δυσκολίες, η περιορισμένη κοινωνική αλληλεπίδραση, η χαμηλή αυτοεκτίμηση και η δυσκολία έκφρασης. Τα παιδιά που συμμετέχουν σε θεραπεία νωρίς, τείνουν να έχουν καλύτερα αποτελέσματα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας δεν μπορούν να ωφεληθούν από τη θεραπεία.
Από την ψυχοθεραπεία μπορούν να ωφεληθούν παιδιά που εμφανίζουν μια η περισσότερες από τις παρακάτω ενδεικτικές δυσκολίες:
• Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές
• Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ)
• Μαθησιακές δυσκολίες
• Άγχος αποχωρισμού
• Σχολική φοβία- Σχολική άρνηση
• Κοινωνικό άγχος
• Ειδικές φοβίες
• Υπερβολικό άγχος, στρες ή φοβίες
• Δυσκολίες συναισθηματικής αναγνώρισης και έκφρασης
• Δυσκολίες διαχείρισης έντονων συναισθημάτων
• Ελλιπείς επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες
• Δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις
• Δυσκολία ακολουθίας κανόνων και ελλιπής οριοθέτηση συμπεριφοράς
• Προβλήματα συμπεριφοράς στο σπίτι ή το σχολείο
• Συγκρουσιακές σχέσεις με αδέρφια ή γονείς
• Εκρήξεις θυμού με ή χωρίς επιθετική συμπεριφορά
• Βίωμα ή άσκηση σχολικού εκφοβισμού
• Χαμηλή αυτοεκτίμηση και στοιχεία παραίτησης/ απόσυρσης
• Μειωμένη ενεργητικότητα και χαμηλό κίνητρο
• Προβλήματα ενούρησης και ελέγχου σφιγκτήρων
• Διαταραχές στον ύπνο ή την διατροφή
• Δύσκολές ή μεταβατικές περίοδοι (πένθος, ασθένεια, διαζύγιο γονέων κ.α.)
• Έκθεση σε τραυματικά γεγονότα/εμπειρίες
Η συμβουλευτική γονέων είναι κατάλληλη για οποιονδήποτε γονέα αισθάνεται ότι θα ήθελε υποστήριξη ή βοήθεια σε κάποιο θέμα σχετικό με το παιδί του. Άλλοι γονείς αναζητούν βοήθεια προληπτικά, πριν ακόμη εμφανιστούν δυσκολίες στο οικογενειακό πλαίσιο. Άλλοι γονείς, αναζητούν βοήθεια όταν διακρίνουν προβλήματα στην οικογένεια, τα οποία δυσκολεύονται να διαχειριστούν, ανεξάρτητα από το αν το παιδί τους συμμετέχει σε κάποια θεραπευτική παρέμβαση. Σε όποια κατηγορία από τις παραπάνω και να ανήκετε, μπορείτε να απευθυνθείτε στο κέντρο μας, για να πραγματοποιήσετε μια πρώτη ενημερωτική συνάντηση.
Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι στη συμβουλευτική γονέων ο στόχος δεν είναι να επιρριφθούν ευθύνες και να αξιολογηθεί η επάρκεια σας ως γονέας. Όλη η διαδικασία έχει να κάνει με την υποστήριξη της οικογένειας προκειμένου να μπορεί να υποστηρίξει το παιδί.
Σε γενικές γραμμές, οι γονείς οι οποίοι συνήθως αναζητούν συμβουλευτική υποστήριξη και μπορούν να ωφεληθούν από τη συμβουλευτική γονέων μπορεί να αντιμετωπίζουν μια ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες:
Με τον όρο ειδική διαπαιδαγώγηση ή ειδική αγωγή εννοούμε την επιστήμη που ασχολείται με την εκπαίδευση των παιδιών/εφήβων που διαφέρουν από τον μέσο όρο, όσον αφορά τις μαθησιακές, γνωστικές, κινητικές και ψυχοκοινωνικές τους δεξιότητες. Η ειδική διαπαιδαγώγηση αφορά τα παιδιά εκείνα τα οποία δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του σχολείου και να μάθουν με τις τυπικές εκπαιδευτικές μεθόδους στη σχολική τάξη. Αναγνωρίζοντας τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τους ατομικούς ρυθμούς μάθησης κάθε παιδιού/εφήβου, ο ειδικός παιδαγωγός προσαρμόζει τη διδασκαλία με εξατομικευμένο τρόπο. Απώτερος στόχος της ειδικής διαπαιδαγώγησης είναι η αξιοποίηση των δυνατοτήτων και η αντιμετώπιση των δυσκολιών του παιδιού/εφήβου που δυσχεραίνουν την προσαρμογή του στο σχολείο, την οικογένεια και την κοινότητα.
Μερικοί από τους στόχους που επιδιώκονται στα πλαίσια της ειδικής διαπαιδαγώγησης είναι οι εξής:
• Διαταραχές Αισθητηριακής Επεξεργασίας (διαταραχή αισθητηριακής διάκρισης, διαταραχή αισθητηριακής ρύθμισης, κινητική διαταραχή αισθητηριακής βάσης)
• Μαθησιακές Δυσκολίες
• ΔΕΠ-Υ
• Νοητική καθυστέρηση
• Αναπτυξιακές Διαταραχές
• Προβλήματα Συμπεριφοράς
• Έντονο άγχος και στρες
• Ψυχοσωματικές δυσκολίες
• Χρόνιος σωματικός η ψυχικός πόνος
• Ψυχικές Διαταραχές